Rozdíly ve službách realitních kancelářích mohou být významné

V České republice existuje mnoho realitních kanceláří, vesměs s podobnou nabídkou služeb. Jde zpravidla o zprostředkování pronájmu nebo prodeje nemovitosti, prezentaci nemovitostí na internetu, právní služby a následný servis spojený například s předáním nemovitosti, přípravě daňového přiznání, či vyhotovení průkazu energetické náročnosti budovy. Jak se má ale klient správně rozhodnout, která kancelář je pro něj nejvýhodnější, když jsou služby většiny z nich podobné?

Možností je několik: hodnocení realitní kanceláře podle délky působení na trhu, rozsah nabídky v daném městě, nebo dobré či špatné reference. Ale je zde něco dalšího, o čem se příliš nemluví a většina klientů o tom ani neví. Navíc jde o možnosti, které mohou zásadně ovlivnit nejen vývoj celého prodeje nemovitostí, ale také výši kupní ceny.

Prvním z nich je dražba, popřípadě elektronická aukce. Druhou pak vedení databáze poptávajících klientů a technologické možnosti zpracování dat. Jde o velmi důležité faktory ovlivňující, zda bude zamýšlený prodej nemovitosti úspěšný, v jakém čase a za jakou prodejní cenu se nemovitost prodá. Pokud tyto skutečnosti klient podcení a nezajímá se o ně, může na to doplatit dlouhým prodejem nebo prodejem za nižší cenu.


Většina klientů se domnívá, že dražba nebo elektronická aukce jsou prováděny pouze dražební společností, a to většinou za účelem prodeje v tísni nebo z důvodu exekuce. Není tomu tak. Dražba a aukce jsou velmi užitečné formy prodeje, které dnes provádí málo realitních kanceláří.Mezi ně samozřejmě patří Rk REMAX která má v prodeji formou „Aukcí, open house či dražbou velké úspěchy“. Prodávat nemovitost mimo jiné znamená, že musíte umět dobře odhadnout její optimální prodejní cenu. Pokud se spletete, nebo začnete prodávat za příliš vysokou cenu, může se stát, že budete nuceni časem nemovitost zlevňovat. Následně se taková nemovitost stane těžko prodejnou a majitel bude nakonec rád, že se vůbec někdy prodá. Pokud ale chce mít prodávající jistotu, že prodává za nejlepších podmínek, tak může zvolit dražbu nebo elektronickou aukci. Jaký je rozdíl mezi těmito pojmy?

Dražba se řídí zákonem a uděleným příklepem po zaplacení kupní ceny přechází vlastnictví na kupujícího bez možnosti od prodeje odstoupit. Je to velmi bezpečná transakce, dokonce bez nutnosti sepsání kupní smlouvy. Dražba se provádí také formou elektronické dražby. Klienti si mohou koupit nemovitosti z pohodlí svého domova. Jejich soutěživostí o dosažení koupě mnohdy docílíme vyšší prodejní ceny než přímým prodejem. Druhá forma je elektronická aukce, která je velmi podobná elektronické dražbě. Jediný rozdíl je v tom, že se neřídí zákonem, ale pouze obchodními podmínkami, které si smluvní strany dohodnou. Je to prakticky výběrové řízení za účelem dosažení nejvyšší nabídky kupní ceny, při kterém se navíc nedá švindlovat. Vítěz aukce následně uzavírá kupní smlouvu a obě strany si mohu koupi před podpisem smlouvy ještě upřesnit či se dohodnout individuálně. Nejpodstatnější je fakt, že se pevně stanovila kupní cena dopovídající nejvyšší nabídce.

Jaké jsou technologie a systémy pro tvorbu databáze a volajících klientů?
Mnoho klientů si neuvědomuje, že jimi zvolená kancelář může mít nevyhovující vnitrofiremní systém ve zpracovávaní informací. Tím uvádějí zájemce o nemovitosti v rozpaky a mnohdy i v zapomnění. Stalo se vám někdy, že jste zavolali makléři a ten vám nevzal telefon, nebo na vás zapomněl a nezavolal zpět? Tyto zásadní nedostatky prodlužují prodej nemovitostí a zbytečně snižují prodejní cenu. Pokud klient zavolá, měl by být automaticky zaznamenán ve firemní databázi a nemělo by se na něj zapomenout. Například u nás každý klient, který do realitní kanceláře zavolá, je vždy obsloužen a automaticky zaevidován. To zajišťují asistentky realitních makléřů a software kanceláře.

Zde ale práce s klientem nekončí. Klient je ihned v daném hovoru přepojen na daného makléře a nemusí čekat, než mu makléř bude volat zpět. Při zavěšení hovoru odchází v danou sekundu karta klienta emailem makléři a SMS zpráva klientovi s kontaktem na makléře a webovým odkazem na nemovitost. Tento systém neumožňuje obchodníkovi zapomenout na klienty, kteří mu v daný den volali a klient může navíc kdykoli opět volat přímo realitnímu makléři z kontaktu v SMS zprávě. Systém dále standardně páruje poptávky s nabídkou a má mnoho dalších funkcí, což dnes umožňují i běžné software realitních kanceláří.

Co z uvedeného plyne?
Každý klient nebo majitel nemovitosti by se měl zajímat nejenom o činnosti a služby realitního obchodníka, ale také o to, jaké nabízí formy prodeje a jakými technologie na zpracování informací disponuje. Vše samozřejmě s ohledem na maximální diskrétnost. Jedině tak lze v úzkém výběru a podobnosti služeb realitních kanceláří odlišit rozdíly a zvolit si co nejlépe.

Radomíra Nechánská realitní makléřka

www.odhadaprodejnemovitosti.cz



Copyright © 2019 by Radka Nechánská | realizace Regional